Both sides previous revision
Poprzednia wersja
Nowa wersja
|
Poprzednia wersja
|
pl:mindstorms:studenci:przedmioty:jsi:jsi2008:jsi20081210-11c [2008/12/14 22:02] jsi08 |
pl:mindstorms:studenci:przedmioty:jsi:jsi2008:jsi20081210-11c [2019/06/27 15:50] (aktualna) |
| === Laboratorium nr. 2 === |
---- | ---- |
=== Budowa prostego robota mobilnego: === | === Budowa prostego robota mobilnego: === |
\\ | \\ |
---- | ---- |
=== Projektowaniem prostego algorytmu: === | === Projektowanie prostego algorytmu: === |
tekst | Mimo starań budowa robota zajęła nam sporo czasu, dlatego zabrakło go troszkę na pisanie bardziej skomplikowanych algorytmów. Udało nam się stworzyć 2 proste algorytmy. |
| \\ |
| \\ |
| **Algorytm 1:** |
| \\ |
| \\ |
| **Opis algorytmu:** |
| Głównym zadaniem jakie miał spełniać algorytm było wykonanie 4 okrążeń robota po trajektorii kwadratu. |
| \\ |
| \\ |
| {{:pl:mindstorms:studenci:przedmioty:jsi:jsi2008:algorytm1.jpg|}} |
| \\ |
| \\ |
| **Algorytm 2:** |
| \\ |
| \\ |
| **Opis algorytmu:** |
| Głównym zadaniem jakie miał spełniać algorytm był ruch robota po trajektorii kwadratu w nieskończonej pętli. Dodatkowym zadaniem było reagowanie robota na napotkane przeszkody. Po na potkaniu przeszkody w odległości 5 cm lub mniejszej robot miał się wycofywać i zaczynać ruch od początku. Do wykrycia przeszkody wykorzystaliśmy czujnik odległości. Ruch robota rozpoczynał się po naciśnięciu czujnika dotyku. |
| \\ |
| \\ |
| Plik algorytmu: |
| {{:pl:mindstorms:studenci:przedmioty:jsi:jsi2008:patrol-n.rbt|}} |
| \\ |
| ---- |
| |
=== Integracja i testowanie: === | === Integracja i testowanie: === |
| Skopiliśmy się głównie na testowaniu czujnika reagującego na dotyk oraz czujnika odległości. Czujnik dotyku reagował z dość niską częstotliwością, natomiast czujnik odległości czasami reagował wcześniej, czasami później niż zadana odległość. |
| \\ |
| ---- |
| === Problemy: === |
| * Podczas testowania algorytmu napotkaliśmy dziwny problem. Chcieliśmy aby robot reagował na bodźce od razu bez kończenia aktualnie wykonywanego ruchu. Robot zawsze kończył ruch a następnie wykonywał czynności, które były odpowiedzią na bodziec z czujnika. Problem udało się nam rozwiązać opcją „Wait for Completion”. |
| * Następnym problemem było wykorzystanie czujnika odległości. Zauważyliśmy że zbyt bliskie położenie przeszkody powoduje to że nie działa on tak jak powinien - nie reaguje. |
| * Rozdzielenie niektórych klocków jest strasznie trudne i trzeba się chwilkę pomocować. |
| |
=== Ewaluacja i wnioski: === | ---- |
| === Wnioski: === |
| * Należy robota budować szybciej bo jest strasznie mało czasu. |
| * Tworzenie algorytmów w programie Mindstorms NTX Software jest bardzo przyjemne chociaż niestety niektóre elementy i opcje nie są do końca intuicyjne. |
| |
=== Propozycje rozszerzenia wiki: === | ---- |
| === Propozycja rozszerzenia wiki: === |
| * Dodanie krótkich tutoriali dotyczących pisania prostych algorytmów w programie Mindstorms NTX. |
| * Dodanie informacji o problematycznych opcjach takich jak: „Wait for Completion” którą ciężko było nam zauważyć. |
| |
=== Załączone pliki: === | |
| |
| |