Różnice

Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.

Odnośnik do tego porównania

pl:mindstorms:studenci:przedmioty:jsi:jsi2008:jsi20081217-08b [2009/01/14 00:01]
jsi08
pl:mindstorms:studenci:przedmioty:jsi:jsi2008:jsi20081217-08b [2019/06/27 15:50]
Linia 1: Linia 1:
-====== JSI - laboratorium 2 - Paweł Grzesiak, Rafał Dyrda ====== 
  
-=== 1. Cel ćwiczenia === 
- 
-Celem ćwiczenia było skonstruowanie robota oraz odpalenie na nim prostych algorytmów sterowania zbudowanych w środowisku LEGO NTX. 
- 
-=== 2. Realizacja ćwiczenia === 
- 
-== 2.1. Budowa robota == 
-Zbudowany przez nas robot oparty jest o model zawarty w instrukcji Quickstart dołączonej do zestawu. Dodatkowo wyposażyliśmy go w następujący zestaw czujników i manipulatorów pozwalających realizacje ciekawych zadań: 
-  * czujnik dotyku 
-  * czujnik odległości 
-  * sterowany silnikiem podnośnik ładunku ​ (w naszym przypadku kulki) 
-\\ 
-Poniżej przedstawiono zdjęcia zbudowanego robota:\\ 
-\\ 
-{{:​pl:​mindstorms:​studenci:​przedmioty:​jsi:​jsi2008:​photo.jpg|}} \\ 
-//Rysunek 1. Widok z przodu// \\ 
-\\ 
-{{:​pl:​mindstorms:​studenci:​przedmioty:​jsi:​jsi2008:​photo(3).jpg|}} \\ 
-//Rysunek 2. Widok z boku// \\ 
-\\ 
-{{:​pl:​mindstorms:​studenci:​przedmioty:​jsi:​jsi2008:​photo(4).jpg|}} \\ 
-//Rysunek 2. Robot z ładunkiem//​ 
- 
-== 2.2. Projektowanie algorytmu ==  
-Algorytmy tworzone były przy pomocy środowiska NXT, gdzie metodą drag-and-drop mogliśmy szybko skonstruować działający algorytm z gotowych bloczków. Ze względu na znikomą ilość czasu spowodowaną koniecznością złożenia robota od postaw, a następnie rozebrania go, zrealizowaliśmy i przetestowaliśmy jedynie 2 algorytmy: ​ 
- 
-** 2.2.1. Unik ** \\ 
-Robot jedzie przed siebie aż do momentu napotkania przeszkody (wciśnięcie czujnika dotyku znajdującego się na specjalnie skonstruowanym wysięgniku) po czym cofa się (1 obrót kół napędowych),​ wydaje sygnał dźwiękowy,​ wykonuje zwrot o 90° w lewo i znów rusza przed siebie - od tego momentu algorytm jest powtarzany od początku. 
- 
-** 2.2.2. Ładunek ** \\ 
-Robot wyposażony w podnośnik ma za zadanie podjechać do rampy i zatrzymać się (czujnik odległości reagujący na specjalny pałąk na rampie), następnie podnieść ładunek (serwomechanizm manipulatora),​ wycofać (praca silników przez 2 sekundy), wykonać zwrot o 180° i odjechać. 
- 
-=== 3. Integracja i testy === 
-Testy algorytmu pierwszego przebiegły bez najmniejszych problemów - robot skutecznie '​odbijał'​ się od kolejnych przeszkód błądząc po terenie laboratorium. Podczas testowania algorytmu drugiego natrafiliśmy an 2 problemy: 
-  - zbudowana rampa była niestabilnym podłożem dla kulki, która często spadała zanim robot zdążył załadować kulkę 
-  - wysięgnik służący jako punkt odniesienia dla sensora odległości nie zawsze był wykrywany, przez co robot nie zawsze zatrzymywał się w żądanym miejscu (np. czasami przesuwał dość lekką rampę) - podejrzewamy że przyczyną tego jest fakt, że był za cienki (pojedyncza belka LEGO) 
- 
-=== 4.Wnioski i propozycje zmian === 
- 
- 
-=== 5.Załączniki === 
-Plik do środowiska NXT - ladunek.rbt zawierający algorytm z punktu 2.2.1. ​ 
- 
-{{:​pl:​mindstorms:​studenci:​przedmioty:​jsi:​jsi2008:​ladunek.rbt|}} 
pl/mindstorms/studenci/przedmioty/jsi/jsi2008/jsi20081217-08b.txt · ostatnio zmienione: 2019/06/27 15:50 (edycja zewnętrzna)
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0