|
|
pl:mindstorms:studenci:przedmioty:jsi:jsi2008:jsi20081217-09d [2009/01/20 12:32] jsi08 utworzono |
pl:mindstorms:studenci:przedmioty:jsi:jsi2008:jsi20081217-09d [2019/06/27 15:50] |
| |
====== Laboratorium nr.3 - zaawansowane programowanie w LEGO ====== | |
| |
===== 1. Wstęp ===== | |
| |
Celem laboratorium było zbudowanie złożonego robota, wykorzystując instukcje znajdujące się w zakładce "Robo center". Na potrzeby laboratorium zdecydowałem się na robota z zakładki "animals" o nazwie Spike. | |
| |
===== 2. Przebieg laboratorium ===== | |
| |
==== a) Budowa robota ==== | |
| |
| |
Konstrukcja robota była o wiele bardziej pracochłonna niż jego poprzedników z poprzednich zajęć. Jako, że w pojedynkę musiałem zbudować robota i zaprogramować jego działanie, nie udało mi się zbudować ogona skorpiona, co ograniczało wykorzystanie jego możliwości. Zbudowany przeze mnie robot wyglądał następująco: | |
| |
{{:pl:mindstorms:studenci:przedmioty:jsi:jsi2008:rus1.jpg?500x500|rys.1 "Spike"}} | |
{{:pl:mindstorms:studenci:przedmioty:jsi:jsi2008:rus2.jpg?500x500|rys.2 "Spike"}} | |
| |
==== b) Programowanie robota ==== | |
| |
| |
Ze względu na to, że zostało mało czasu, zająłem się programowaniem robota. Najbardziej interesowało mnie przetestowanie ciekawie zrealizowanego mechanizmu poruszania się robota. W związku z tym dwa algorytmy, które przetestowałem były związane z poruszaniem się i obracaniem się robota. | |
| |
Pierwszy z nich realizował reagowanie robota na dźwięki. Robot po usłyszeniu dźwięku miał zareagować własnym sygnałem po czym wycofać się: | |
| |
{{pl:mindstorms:studenci:przedmioty:jsi:jsi2008:rus.rbt}} | |
| |
Drugi program miał realizować omijanie przeszkód: | |
| |
{{pl:mindstorms:studenci:przedmioty:jsi:jsi2008:rus2.rbt}} | |
| |
W przypadku obu programów robot nie poruszał się idealnie w linii prostej. Trudno mi powiedzieć czy było to winą złej konstrukcji robota, złego algorytmu, czy może jakiegoś uszkodzenia mechanicznego. | |
| |
===== 3. Wnioski ===== | |
| |
Najistotniejszym wnioskiem, który wyciągnąłem podczas tego ćwiczenia jest to, że w przypadku bardziej złożonych algorytmów czy robotów, zrealizowanie w pojedynkę postawionych zadań jest właściwie niemożliwe. Bardzo żałuje, że nie zdążyłem zbudować ogona robota, gdyż obok mechanizmu poruszania się robota, wyglądał na moduł pozwalający na realizację najciekawszych zadań. | |
| |