Nowa wersja
|
Poprzednia wersja
|
pl:miw:miw08_hml_rules:ruleml [2008/04/22 00:07] miw utworzono |
pl:miw:miw08_hml_rules:ruleml [2019/06/27 15:50] (aktualna) |
**RuleML - Rule Markup Language** jest językiem powstałym w ramach inicjatywy [[http://www.w3.org/2001/sw/|Semantic Web]], służącym do zapisywania reguł logicznych na bazie składni języka XML. W istocie, język RuleML rozszerza język OWL o dynamiczne aspekty modelowania wiedzy. | **RuleML - Rule Markup Language** jest językiem powstałym w ramach inicjatywy [[http://www.w3.org/2001/sw/|Semantic Web]], służącym do zapisywania reguł logicznych na bazie składni języka XML. W istocie, język RuleML rozszerza język OWL o dynamiczne aspekty modelowania wiedzy. RuleML obejmuje m.in. |
| |
Przykłady składni (RuleML ver. 0.91): | *Mathematical Markup Language (MathML) |
| *DARPA Agent Markup Language (DAML) |
| *Predictive Model Markup Language (PMML) |
| *Gramatyke atrybutów w XML (AG-znaczników): |
| *Transformacje XSL (XSLT) |
| |
| Podobnie jak to było w przypadku R2ML, nie musimy być zaznajomieni ze wszystkimi elementami języka RuleML w celu jego wykorzystania. Aby można było użyć RuleML do przedstawiania reguł potrzebna jest wiedza jak zapisywać typowe dla nich elementy. |
| |
| Przykłady takich elementów (RuleML ver. 0.91): |
| |
* wartosc logiczna: B | * wartosc logiczna: B |
| |
<code xml> | <code xml> |
<Data xsi:type = “xs:integer”> 20 </Data> | <Data xsi:type = "xs:integer"> 20 </Data> |
</code> | </code> |
| |
<code xml> | <code xml> |
<Expr> | <Expr> |
<Fun in=”yes”> add </Fun> | <Fun in="yes"> add </Fun> |
<Var> n </Var> | <Var> n </Var> |
<Ind> 1 </Ind> | <Ind> 1 </Ind> |
<code xml> | <code xml> |
<Expr> | <Expr> |
<Fun in=”yes”> subtract </Fun> | <Fun in="yes"> subtract </Fun> |
<Var> n </Var> | <Var> n </Var> |
<Ind> 1 </Ind> | <Ind> 1 </Ind> |
| |
<code xml> | <code xml> |
<Equal oriented=”yes”> | <Equal oriented="yes"> |
<lhs> | <lhs> |
(wyr_1) | (wyr_1) |
| |
<code xml> | <code xml> |
<Fun in=”…” val=”…”> fun_name </Fun> | <Fun in="…" val="…"> fun_name </Fun> |
<Var> B </Var> | <Var> B </Var> |
</code> | </code> |
<Implies> | <Implies> |
<head> | <head> |
<Equal oriented=”yes”> | <Equal oriented="yes"> |
<lhs> | <lhs> |
<Var> day </Var> | <Var> day </Var> |
</lhs> | </lhs> |
<rhs> | <rhs> |
<Data xsi:type="xs:dateTime">monday</Data> | <Data xsi:type="xs:dateTime">monday</Data> |
</rhs> | </rhs> |
</Equal> | </Equal> |
</head> | </head> |
<body> | <body> |
<Atom> | <Atom> |
<Rel> temp </Rel> | <Rel> temp </Rel> |
<Data xsi:type = “xs:float”> 20 </Data> | <Data xsi:type = "xs:float"> 20 </Data> |
</Atom> | </Atom> |
</body> | </body> |
</Implies> | </Implies> |
</code> | </code> |
| |
* Więcej na stronie domowej: (http://www.ruleml.org/0.91/) | |
* Szczególnie przydatne : http://www.ruleml.org/0.91/glossary/ | [[https://ai.ia.agh.edu.pl/wiki/pl:miw:miw08_hml_rules|Powrót]] |
* Więcej przykładów: http://www.ruleml.org/0.91/exa/ | |
| |
| ====== Materiały ====== |
| |
| ** Więcej na stronie domowej RuleML** (http://www.ruleml.org/0.91/) |
| |
| ** Szczególnie przydatne** http://www.ruleml.org/0.91/glossary/ |
| |
| ** Więcej przykładów** http://www.ruleml.org/0.91/exa/ |
| |