1. Cel ćwiczenia

Celem ćwiczenia było zapoznanie się z zestawem LEGO MINDSTORMS NXT 2.0. Należało zbadać możliwości standardowego robota zbudowanego z zestawu. Jak również oprogramowanie dostarczane przez producenta. Kolejnym istotnym elementem było zbadanie zachowania sensorów i motorów.

2. Przebieg ćwiczenia

W pierwszej fazie zapoznaliśmy się z instrukcją. Znajdował się w niej opis budowy platformy pod standardowego robota. W instrukcji znajdował się również opis dostarczonego oprogramowania oraz czujników, niestety bez szczegółowej specyfikacji.

W międzyczasie przetestowaliśmy działanie programów dostarczonych wraz z zestawem. Kolejnym celem było przetestowanie komunikacji komputera z robotem. Sprzęt dostarcza dwa tryby komunikacji bezprzewodowy przez Bluetootha oraz przewodowy przez standardowe USB. Niestety ze względu na brak (nieprawidłowe działanie ?) modułu Bluetootha nie udało nam się nawiązać komunikacji. Moduł w robocie był sprawny - udało nam się wykryć telefon (w obie strony), połączenie nie zostało ustanowione ze względu na brak stosownej aplikacji.

Następnym zadaniem była implementacja prostych programów wykorzystujących poznane funkcje robota. W programie ideologicznie przypominającym Simulinka lub LabView stworzyliśmy aplikację testową poruszającą jednym z motorów jeśli natężenie dźwięku rejestrowanego przez mikrofon przekroczy wartość progową. Zachęcenie sukcesem rozpoczęliśmy prace nad bardziej złożonymi algorytmami. Środowisko okazało się trudniejsze w obsłudze niż z początku sądziliśmy. Duże problemy sprawiała zwłaszcza edycja wprowadzonego algorytmu, taka jak przenoszenie połączonych bloków. Na podobne nieprzyjemne niespodzianki natrafiliśmy podczas prób edycji połączeń specjalnych.

Z uwagi na te problemy ćwiczenie zakończyliśmy z programem zliczającym ilość wciśnięć sensora dotykowego i wyświetlającą ją na ekranie modułu centralnego.

3. Wnioski

Podsumowując nie mamy większych zastrzeżeń do sprzętu. Spełnia swoją funkcję. Oczywiście nie można się spodziewać po klockach LEGO ani dużej mocy ani sztywności i tym bardziej dokładności. Jednak produkt wykonany jest z właściwą dla firmy dbałością o szczegóły. Inną sprawą jest dostarczone przez producenta oprogramowanie. Jest uciążliwe w obsłudze. Nie jest zbyt intuicyjne, a w połączeniu z infantylnym wyglądem, wręcz irytuje. Jak rozumiemy aplikacja przeznaczona jest dla dzieci o zainteresowaniach inżynierskich. Niestety nie spełnia swojej roli. Trudności z edycją oprogramowania oraz nieintuicyjny przepływ sterowania powoduje iż nie możemy z czystym sumieniem jej aplikacji.

4. Dodatek

  • Screen stworzonej aplikacji

  • Źródła aplikacji

licznik.rbt

pl/dydaktyka/jsi/2009/sprawozdania/jsi20091202-11b.txt · ostatnio zmienione: 2019/06/27 15:50 (edycja zewnętrzna)
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0