Różnice

Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.

Odnośnik do tego porównania

pl:dydaktyka:jsi:2009:sprawozdania:jsi20091209-08c [2009/12/15 11:26]
jsi09
pl:dydaktyka:jsi:2009:sprawozdania:jsi20091209-08c [2019/06/27 15:50]
Linia 1: Linia 1:
-====== Sprawozdanie z laboratorium 2 ====== 
-===== 1. Wstęp ===== 
- 
-Celem laboratorium było doskonalenie technik programowania robotów przy użyciu technologii LEGO Mindstorms. Podczas zajęć tworzone były bardziej zaawansowane algorytmy postępowania robota mające na celu na przykład rozpoznawanie i omijanie przeszkód lub podążanie za głosem. 
- 
-===== 2. Modyfikacja robota ===== 
- 
-Podczas laboratorium Henio przeszedł niewielką modyfikację dzięki której przekształcony został w wózek kamerowy. Modyfikacja ta miała na celu umieszczenie w nim telefonu z włączoną opcją kamery. Zmiany były na tyle niewielkie aby przed zakończeniem laboratorium można było łatwo doprowadzić Henia do stanu w jakim znajdował się przed rozpoczęciem pracy. Konstrukcję przedstawia poniższe zdjęcie. 
- 
-{{:​pl:​dydaktyka:​jsi:​2009:​sprawozdania:​iphone.jpg|}} 
- 
-===== 3. Programowanie robota ===== 
- 
-  * Patrol 
-Celem tego programu było takie zaprogramowanie robota aby jego trajektoriom był kwadrat oraz aby w przypadku napotkania przeszkody wycofał się i wydał sygnał dźwiękowy. Schemat tego algorytmu znajduje się na poniższym zrzucie ekranu: 
- 
-{{:​pl:​dydaktyka:​jsi:​2009:​sprawozdania:​kwadrat1.jpg|}} 
- 
-A tutaj znajduje się film prezentujący zachowanie robota po uruchomieniu powyższego algorytmu: 
- 
-  * Uniki 
-Program ten miał na celu stworzenie algorytmu omijania przeszkód. Podczas tego programu pierwszy raz użyta została zamocowana na robocie kamera. Oto wynik jej pracy: 
- 
-[[http://​www.youtube.com/​watch?​v=M8v8lWEA78g]] 
- 
-Schemat tego algorytmu przedstawiony jest na poniższym obrazku: 
- 
-{{:​pl:​dydaktyka:​jsi:​2009:​sprawozdania:​unik1.jpg|}} 
- 
-Poniższy film pokazuje pracę robota "od góry":​ 
- 
-  * Śledzenie 
- 
-Ostatnim zadaniem zrealizowanym w trakcie laboratorium było takie zaprogramowanie Henia aby podążał za głosem. Wynik jego pracy przedstawia poniższy film: 
- 
-[[http://​www.youtube.com/​watch?​v=O6Eq2fRNP7E]] 
- 
-Schemat tego algorytmu znajduje się na poniższym rysunku: 
- 
-{{:​pl:​dydaktyka:​jsi:​2009:​sprawozdania:​szpieg1.jpg|}} 
- 
-Podczas realizacji tego zadania pojawił się problem ponieważ Henio miał problemy z rozróżnieniem dźwięku od echa które powstawało w uczelnianych korytarzach. Poniżej znajduje się film na którym widać jak robot nie może się zdecydować czy udać się do wołającej go osoby czy w kierunku ściany od której odbija się dźwięk. 
- 
-[[http://​www.youtube.com/​watch?​v=inpaG6eVYls]] 
- 
-===== 4. Podsumowanie ===== 
- 
-Środowisko LEGO Mindstorm umożliwia bardzo przyjemną zabawę z programowaniem robotów. Nie nadaję się jednak do powierzenia mu odpowiedzialnych zadań ze względu na małą dokładność elementów pomiarowych oraz mało precyzyjne sterowanie. Przykładowo gdy ustawiono aby robot obrócił się o 90° gołym okiem można było zaobserwować iż czasami obracał się o kąt ostry a czasami o rozwarty. 
- 
-===== 5. Spakowane programy ===== 
- 
-{{:​pl:​dydaktyka:​jsi:​2009:​sprawozdania:​lab2.zip|}} 
  
pl/dydaktyka/jsi/2009/sprawozdania/jsi20091209-08c.txt · ostatnio zmienione: 2019/06/27 15:50 (edycja zewnętrzna)
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0