|
|
pl:dydaktyka:jsi:2009:sprawozdania:jsi20091209-08c [2009/12/15 11:26] jsi09 |
pl:dydaktyka:jsi:2009:sprawozdania:jsi20091209-08c [2019/06/27 15:50] |
====== Sprawozdanie z laboratorium 2 ====== | |
===== 1. Wstęp ===== | |
| |
Celem laboratorium było doskonalenie technik programowania robotów przy użyciu technologii LEGO Mindstorms. Podczas zajęć tworzone były bardziej zaawansowane algorytmy postępowania robota mające na celu na przykład rozpoznawanie i omijanie przeszkód lub podążanie za głosem. | |
| |
===== 2. Modyfikacja robota ===== | |
| |
Podczas laboratorium Henio przeszedł niewielką modyfikację dzięki której przekształcony został w wózek kamerowy. Modyfikacja ta miała na celu umieszczenie w nim telefonu z włączoną opcją kamery. Zmiany były na tyle niewielkie aby przed zakończeniem laboratorium można było łatwo doprowadzić Henia do stanu w jakim znajdował się przed rozpoczęciem pracy. Konstrukcję przedstawia poniższe zdjęcie. | |
| |
{{:pl:dydaktyka:jsi:2009:sprawozdania:iphone.jpg|}} | |
| |
===== 3. Programowanie robota ===== | |
| |
* Patrol | |
Celem tego programu było takie zaprogramowanie robota aby jego trajektoriom był kwadrat oraz aby w przypadku napotkania przeszkody wycofał się i wydał sygnał dźwiękowy. Schemat tego algorytmu znajduje się na poniższym zrzucie ekranu: | |
| |
{{:pl:dydaktyka:jsi:2009:sprawozdania:kwadrat1.jpg|}} | |
| |
A tutaj znajduje się film prezentujący zachowanie robota po uruchomieniu powyższego algorytmu: | |
| |
* Uniki | |
Program ten miał na celu stworzenie algorytmu omijania przeszkód. Podczas tego programu pierwszy raz użyta została zamocowana na robocie kamera. Oto wynik jej pracy: | |
| |
[[http://www.youtube.com/watch?v=M8v8lWEA78g]] | |
| |
Schemat tego algorytmu przedstawiony jest na poniższym obrazku: | |
| |
{{:pl:dydaktyka:jsi:2009:sprawozdania:unik1.jpg|}} | |
| |
Poniższy film pokazuje pracę robota "od góry": | |
| |
* Śledzenie | |
| |
Ostatnim zadaniem zrealizowanym w trakcie laboratorium było takie zaprogramowanie Henia aby podążał za głosem. Wynik jego pracy przedstawia poniższy film: | |
| |
[[http://www.youtube.com/watch?v=O6Eq2fRNP7E]] | |
| |
Schemat tego algorytmu znajduje się na poniższym rysunku: | |
| |
{{:pl:dydaktyka:jsi:2009:sprawozdania:szpieg1.jpg|}} | |
| |
Podczas realizacji tego zadania pojawił się problem ponieważ Henio miał problemy z rozróżnieniem dźwięku od echa które powstawało w uczelnianych korytarzach. Poniżej znajduje się film na którym widać jak robot nie może się zdecydować czy udać się do wołającej go osoby czy w kierunku ściany od której odbija się dźwięk. | |
| |
[[http://www.youtube.com/watch?v=inpaG6eVYls]] | |
| |
===== 4. Podsumowanie ===== | |
| |
Środowisko LEGO Mindstorm umożliwia bardzo przyjemną zabawę z programowaniem robotów. Nie nadaję się jednak do powierzenia mu odpowiedzialnych zadań ze względu na małą dokładność elementów pomiarowych oraz mało precyzyjne sterowanie. Przykładowo gdy ustawiono aby robot obrócił się o 90° gołym okiem można było zaobserwować iż czasami obracał się o kąt ostry a czasami o rozwarty. | |
| |
===== 5. Spakowane programy ===== | |
| |
{{:pl:dydaktyka:jsi:2009:sprawozdania:lab2.zip|}} | |
| |