|
|
pl:dydaktyka:jsi:2009:sprawozdania:jsi20091216-11c [2009/12/20 20:21] jsi09 |
pl:dydaktyka:jsi:2009:sprawozdania:jsi20091216-11c [2019/06/27 15:50] |
====== Sprawozdanie z laboratorium 3 ====== | |
| |
Do zrobienia: | |
Wstawić zdjęcia | |
filmiki i opisy | |
poprawić tekst | |
===== - Wstęp ===== | |
| |
Celem trzeciego, ostatniego laboratorium było zapoznanie się z bardziej zaawansowanymi funkcjami jakie oferuje środowisko dostarczone do zestawu LEGO Mindstorms. | |
| |
W ramach bliższego zapoznawania się z zestawem i jego możliwościami mieliśmy oprogramować jeden bądź więcej z proponowanych algorytmów. Po długiej i konstruktywnej dyskusji na temat tego, jaki algorytm powinniśmy wybrać, doszliśmy do porozumienia. Wybraliśmy drogę, która oferowała największą możliwość zapoznania się z funkcjami oferowanymi przez zestaw, czyli algorytm złodziej (w pewnych kręgach mówi się, że wpływ na decyzję mógł mieć kolega z Nowej Huty, jednak jest to oczywista nie prawda). | |
| |
===== - Algorytm ===== | |
| |
Na zajęciach stworzyliśmy tylko jeden algorytm. Nie było to spowodowane tym, że nie mieliśmy ochoty, bądź odpowiednich umiejętności do tego. Było wręcz przeciwnie (zwłaszcza w przypadku chęci). Po stworzeniu podstawowej wersji algorytmu stworzyliśmy dwie kolejne. W pełnej wersji jednak opisany został wyłącznie ostatni algorytm. Zawiera on bowiem funkcjonalność i możliwości poprzednich i nie było by konstruktywnym kilkukrotne powtarzanie tej samej informacji (było by za to bardzo nudne). | |
| |
==== - Wersja noob ==== | |
Pierwotna wersja algorytmu ukazywała mało profesjonalnego złodzieja. Po tym jak udało mu się pochwycić "towar" odwracał się i zaczynał uciekać. Jednak jak tylko usłyszał, że goni go policja, zatrzymywał się. Prawdziwy i odważny złodziej tak nie postępuje, co dało nam podwaliny do kolejnej wersji. | |
==== - Wersja normal ==== | |
Druga wersja już odważniejszego złodzieja zakładała, że po przechwyceniu "towaru" nasz robot odwracał się, a następnie powoli zaczynał się oddalać. Jak usłyszał za sobą krzyk policjanta, bądź jakiegoś uczciwego obywatela zaczynał uciekać szybciej. Dopiero przy drugim zawołaniu zatrzymywał się i czekał aż dosięgnie go ręka sprawiedliwości. | |
==== - Wersja ultimate ==== | |
Ostateczna wersja naszego programu powstała dzięki wiedzy i doświadczeniu kolegi z grupy, zamieszkującego część Krakowa popularnie zwaną Nową Hutą. Kwestia gdzie i w jaki sposób uzyskał wiedzę i doświadczenie nie została jednak w pełni wyjaśniona (i mamy nadzieje, że tak pozostanie). | |
| |
W celu zaimplementowania wszystkich opcji naszego algorytmu należało wykonać drobną modyfikację i przenieść czujnik odległości na tył robota. Po delikatnym tuningu nasz zrobotyzowany złodziej przedstawia się następująco: | |
| |
Tutaj będzie zdjęcie. | |
| |
Schemat postępowania naszego złodzieja można opisać w następujący sposób: | |
* Złodziej porusza się do przodu, dopóki nie napotka odpowiedniej "okazji", | |
* Ponieważ każdą nadarzającą się okazję należy łapać, to samo robi nasz robot, | |
* Żeby nie budzić podejrzeć odwraca się i powoli udaje w przeciwnym kierunku, | |
* Od tego momentu jeśli tylko znajdzie się w bazie (czujnik światła reagujący na wysokie natężenie światła) kończy "misję", | |
* Jeżeli ktoś za nim krzyknie zaczyna uciekać. Ponieważ mamy do czynienia z doświadczonym złodziejem, nie wykorzystuje całego potencjału prędkości na samym początku, | |
* Jeśli tylko zauważy, że ręka sprawiedliwości zaczyna go dosięgać, zaczyna przyspieszać, | |
* Kiedy tylko poczuje gorący oddech na swoim karku, zatrzymuje się gwałtownie, żeby zdezorientować przeciwnika, rzuca "towar" na ziemię i zaczyna uciekać najszybciej jak to możliwe, | |
* Ponieważ prawdziwy złodziej nigdy nie daje za wygraną, nasz robot ucieka dopóki starczy mu sił (w bateriach), bądź dopóki nie znajdzie się w oświetlonym miejscu (oznacza to dom, bądź policyjną izbę przesłuchań z ostrymi światłami skierowanymi prosto w oczy). | |
===== - Podsumowanie ===== | |
Nie wiemy jak zakończyła się misja naszego robo-złodzieja, jednak pewną wskazówką mogą być zdjęcia jakie otrzymaliśmy od niego jakiś czas po sprawozdaniu. | |
| |
Tu będzie zdjęcie po fotoshopie. | |
| |
Laboratorium dostarczyło nam dużo zabawy związanej z wymyślaniem i wdrażaniem opracowanych rozwiązań. Ciekawym rozwinięciem dla danego algorytmu mogło by być dodanie współpracy pomiędzy dwoma robotami w celu efektywniejszego dostarczenia "towaru" do bazy. | |
| |
===== - Spakowany program ===== | |