|
|
pl:dydaktyka:piw:2010:sprawozdania:piw20100512-15e [2010/06/09 19:38] piw10 |
pl:dydaktyka:piw:2010:sprawozdania:piw20100512-15e [2019/06/27 15:50] |
====== Sprawozdanie nr 2 ====== | |
| |
* Robot: Dyzio | |
* Data: 12.05.2010, godz. 15.30 | |
* Autorzy: Andrzej Gryboś, Michał Henslok, Tomasz Jama | |
| |
===== Wstęp ===== | |
| |
Po wstępnym zapoznaniu się z [[https://ai.ia.agh.edu.pl/wiki/pl:plnxt:start|instrukcją do PLNXT]] przystąpiliśmy do konfiguracji pliku //plnxt.pl//, zmieniliśmy w nim kilka linijek za każdym razem określając, że robot powinien być wykrywany przez wirtualny port Comm 4. | |
<code prolog>nxt_robot_definition(dyzio,'/dev/rfcomm4',bt,off,on_demand,17.5,11,'C','B','A',false,'S1','S2','S3','S4').</code> | |
Po podpięciu Bluetooth do komputera udało się nam wykryć naszego robota, czyli [[https://ai.ia.agh.edu.pl/wiki/pl:mindstorms:lab:wyposazenie:04-dyzio|Dyzia]]. Niestety mimo obustronnej łączności mieliśmy problemy z wydawaniem poleceń robotowi. | |
| |
{{:pl:dydaktyka:piw:2010:sprawozdania:dyzio_lab2_1.jpg|}} | |
{{:pl:dydaktyka:piw:2010:sprawozdania:dyzio_lab2_2.jpg|}} | |
| |
===== Przebieg laboratorium ===== | |
| |
Jedynie raz udało nam się nawiązać bezproblemową łączność z Dyziem, która niestety nie trwała zbyt długo. W tym czasie uruchomiliśmy prosty program | |
każący robotowi przejechać po linii prostej określoną odległość (liczoną w centymetrach) z prędkością (liczoną w stopniach obrotu koła robota na sekundę) | |
| |
<code> | |
:- consult('sciezka_do_plnxt.pl'). | |
| |
start :- | |
nxt_open, | |
nxt_go_cm(400,80), | |
nxt_go_cm(-400,80), | |
nxt_close. | |
| |
:- start. | |
</code> | |
| |
Następnie domontowaliśmy czujnik światła do naszego robota i uruchomiliśmy program każący mu skręcić o 120 + random (120) stopni z określoną prędkością obrotu wokół własnej osi. Niestety w tym momencie komunikacja między komputerem i robotem została przerwana i nie udało się nam jej odzyskać (mimo licznych prób) aż do końca laboratorium. | |
| |
===== Wnioski ===== | |
| |
- Interfejs komunikacyjny z robotem jest dosyć intuicyjny i łatwo można się nauczyć jego obsługi (oczywiście jeżeli ma się listę poleceń, które robot jest w stanie wykonać - takich jak jazda po linii prostej, obrót czy reagowanie na napotkaną przeszkodę) | |
- Z powodu problemów z łącznością nie udało nam się przeprowadzić wszystkich testów, ale przez wielokrotne próby uruchomienia programów nabraliśmy pewnej wprawy z radzeniem sobie z sytuacjami nieprzewidzianymi. | |
| |
===== Uwagi ===== | |
| |
Wszystkie zespołu biorące udział w laboratoriach miały problem z uzyskaniem stałej i bezproblemowej łączności między swoimi robotami a komputerami. | |
Mogło to być spowodowane dużym zagęszczeniem połączeń bezprzewodowych typu Bluetooth w sali laboratoryjnej. | |
| |
| |